Distributieriem vervangen
Wat is een wat doet een distributieriem eigenlijk?
De distributieriem is een riem met zogenaamde “tanden” die de krukas helpt om de nokkenas aan te drijven. De riem die van een heel sterk soort rubber is gemaakt bevindt zich in het hart van de motor en is aan de buitenkant niet te zien. De nokkenas open en sluit de kleppen van de cilinderkop.
In sommige auto’s (steeds minder) zit geen distributieriem maar een distributieketting zoals in automerken Toyota, BMW en Mercedes Benz.
Wanneer moet u uw distributieriem vervangen en wat is het risico als u dat niet doet?
Dat verschilt van merk tot merk en dat staat in vermeld in het instructieboekje of onderhoudsboekje van uw auto. Doorgaans wordt geadviseerd de riem preventief te vervangen tussen de 100.000 – 150.000 km maar er zijn ook merken die adviseren het veel eerder te doen om het risico van breken te vermijden want dat lijdt doorgaans tot nog hogere kosten. Een distributie slijt ook sneller wanneer auto lang of vaak stilstaat door uitdroging. Ook distributieriemen van auto’s die veel stadskilometers maken slijten sneller daarom wordt vaak standaard bij kleinere (stads) auto’s geadviseerd de distributieriem sneller te vervangen (60.000-100.000 )
Kosten distributieriem vervangen
Ook dit hangt sterk af van het merk en type auto, maar het bedrag zal ergens tussen de 250 en 500 euro liggen. Vaak wordt ook geadviseerd direkt de spanrol en waterpomp (relatief lage meerkosten) te vervangen om toekomstige kosten te vermijden.
Voor advies of meer informatie neem contact op met Garagebedrijf Autobedrijf De Toekomst.